Materieel op het Kamperlijntje

woensdag, 27 februari 2013

aangepast op woensdag, 19 augustus 2015

1. Woeste Willem

1. Woeste Willem

2. omBC 1903

2. omBC 1903

3. Mastenbroek 9 mei 1949, DE-3-147 en 149 als militaire trein (Bron: R. Ankersmit)

3. Mastenbroek 9 mei 1949, DE-3-147 en 149 als militaire trein (Bron: R. Ankersmit)

4. De Blauwe Engel bij station Kampen

4. De Blauwe Engel bij station Kampen

4a. Kop rode (Blauwe) Engel, geschilderd door Rudolf Koning in 1975, thans in het Stedelijk Museum Zwolle

4a. Kop rode (Blauwe) Engel, geschilderd door Rudolf Koning in 1975, thans in het Stedelijk Museum Zwolle

5. Blauwe Engel als enige uitgevoerd met Snor, DE-2 183

5. Blauwe Engel als enige uitgevoerd met Snor, DE-2 183

5a. Zwolle 22 december 1986, trek en duwtrein in verband met inzet DE-2 materieel op hoofdlijnen ivm strenge vorst (foto Jan Dul)

5a. Zwolle 22 december 1986, trek en duwtrein in verband met inzet DE-2 materieel op hoofdlijnen ivm strenge vorst (foto Jan Dul)

6. 6 oktober 2007, NVBS-ZB

6. 6 oktober 2007, NVBS-ZB

7. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000

7. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000

8. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998

8. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998

9. Kampen, 22 december 1986, NS 2506 (foto L.J. Beumer)

9. Kampen, 22 december 1986, NS 2506 (foto L.J. Beumer)

Door de jaren heen hebben op het Kamperlijntje de meest uiteenlopende materieelsoorten gereden. Allereerst de stoomtreinen -door de Kampenaren 'Woeste Willem' genoemd-, de benzinemotorrijtuigen en de diesels.

Toen de lijn Utrecht-Zwolle in 1863 in gebruik genomen werd, had de NCS de beschikking over twaalf stoomlocomotieven. Het waren zogenoemde 1B-locomotieven met een losse tender, gebouwd door Neilson & Co te Glasgow. Deze stoom-locomotieven die met veel geweld over het spoor denderden werden in de volksmond al snel ‘Woeste Willem’ genoemd.

De Woeste Willems werden aan het begin van de twintigste eeuw bijgestaan door de eerste benzinemotorrijtuigen: de omBC 1901, in de volksmond ‘Ome Keessie’ genoemd. Op 5 november 1923 kreeg de lijn Zwolle - Kampen de primeur van de ingebruikneming van het eerste benzinemotorrijtuig, maar de Kampenaren waren niet onverdeeld blij. De rijtuigen waren oncomfortabel en onveilig. Hoe zou men met al die benzine uit de wagens moeten komen in geval van brand?

Dit risico was grotendeels voorbij met snelle, driedelige dieseltreinen. Deze zogenoemde DE-3 werd in de jaren ’30 in gebruik genomen. In de jaren ’50 pendelde de fameuze Blauwe Engel en later ook de Rode duivel tussen Zwolle en Kampen. In de jaren ’80 maakte de Wadloper haar intrede, gevolgd door de Buffel.

Digitale Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meld u dan nu aan voor de NIEUWSBRIEF.

Recent gewijzigde artikelen

Elektrificatie en vernieuwing spoor

Dé glossy 'Het Kamperlijntje'

Bouw station Stadshagen

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...