De Rode Duivel

  • 1. 6 oktober 2007, NVBS-ZB

    1. 6 oktober 2007, NVBS-ZB

    1a. 's Heerenbroek 5-8-2012, SHD 121 roestrijden (foto Sytze Holwerda)

    1a. 's Heerenbroek 5-8-2012, SHD 121 roestrijden (foto Sytze Holwerda)

    1b. Kampen 5-8-2012, SHD 121 (foto Sytze Holwerda)

    1b. Kampen 5-8-2012, SHD 121 (foto Sytze Holwerda)

    2. DE-3 145 op weg naar Kampen, 18 juni 1983 (foto Rob G. van der Pijl)

    2. DE-3 145 op weg naar Kampen, 18 juni 1983 (foto Rob G. van der Pijl)

    2d. IJsselmuiden 11 december 1985, DE-3 NS 133 op weg naar Zwolle, foto R. Maneschijn

    2d. IJsselmuiden 11 december 1985, DE-3 NS 133 op weg naar Zwolle, foto R. Maneschijn

    3. 30 december 1985, DE-3 150 van Zwolle naar Kampen

    3. 30 december 1985, DE-3 150 van Zwolle naar Kampen

    3a. Mastenbroek 11 mei 1998, DE-3 137 (voor) + 121 als trein 8554 richting Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3a. Mastenbroek 11 mei 1998, DE-3 137 (voor) + 121 als trein 8554 richting Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3b. Zwolle 26 mei 1999, DE-3 126 als trein 8547 richting Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3b. Zwolle 26 mei 1999, DE-3 126 als trein 8547 richting Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3c. Zwolle Veerallee 16 september 1997, DE-3 147 + 121 als trein 8552 uit Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3c. Zwolle Veerallee 16 september 1997, DE-3 147 + 121 als trein 8552 uit Kampen (foto J.G.C. van de Meene)

    3d. Zwolle Veerallee 26 mei 1999, DE-3 126 als trein 8550 kpn-zl  bij de voormalige halte (foto J.G.C. van de Meene)

    3d. Zwolle Veerallee 26 mei 1999, DE-3 126 als trein 8550 kpn-zl bij de voormalige halte (foto J.G.C. van de Meene)

    3e. 's Heerenbroek  30-4-1998, DE-3 113 (foto Rein Maneschijn)

    3e. 's Heerenbroek 30-4-1998, DE-3 113 (foto Rein Maneschijn)

    4. Kampen, 16 mei 1998. DE-3 116 nadert Kampen

    4. Kampen, 16 mei 1998. DE-3 116 nadert Kampen

    5. NS 2506 met een onbekende DE-3, 22-12-1986 (foto L.J. Beumer)

    5. NS 2506 met een onbekende DE-3, 22-12-1986 (foto L.J. Beumer)

    6. DE-3 116, 16 mei 1998

    6. DE-3 116, 16 mei 1998

    7. Westenholte augustus 1987, een onbekende plan U (foto Jan Dul)

    7. Westenholte augustus 1987, een onbekende plan U (foto Jan Dul)

    8. Kampen 2 december 2003, DE3 195 paar weken voor beëindiging inzet Plan u bij NSR (foto Arthur Kamminga)

    8. Kampen 2 december 2003, DE3 195 paar weken voor beëindiging inzet Plan u bij NSR (foto Arthur Kamminga)

  • Plan U was een type driedelig dieselelektrisch treinstel, afgekort DE-3 en is gebouwd als opvolger van de oude dieseldrieën uit 1934. Tevens werd de DE-3 ingezet om de treindienst op de drukkere diesellijnen uit te breiden.

    Ze kregen ook een hondekopneus maar deze was moderner dan die van elektrische materieel ’54, de echte ‘Hondekoppen’. Oorspronkelijk was het de bedoeling de stellen dezelfde neus te geven als die van de DE-4 TEE-treinstellen, maar door de hoekige vorm van die neus sloeg bij hevige regenval de regen terug tegen de voorruit en dat gaf veel overlast voor de machinist. Het latere elektrisch materieel Mat ’64 kreeg nagenoeg dezelfde neus.

    Sneller
    Het materieel had een lichte constructie, centrale deursluiting door de conducteur en een omroepinstallatie. De treinstellen bestonden uit drie bakken waaronder een koprijtuig met een motorkamer waarin de Werkspoordieselmotor van 1.000 pk met generatoren was geplaatst. Door dit vermogen en het lage gewicht trokken ze sneller op dan hun voorgangers. De treinstellen konden met elkaar in treinschakeling rijden, maar niet gekoppeld worden aan ander materieel. Ze werden gebouwd tussen 1960 en 1963 door Werkspoor in Utrecht.

    Dieselkleur rood
    Ze werden in de nieuwe dieselkleur rood gespoten en kregen vanwege die kleur al spoedig de bijnaam ‘Rode Duivel’. Begin jaren zeventig werden ze in de huisstijl van de NS, geel gespoten. De stellen werden in eerste instantie ingezet op de diesellijnen tussen Dordrecht en Geldermalsen tot de elektrificatie van deze lijn in 1992. Verder reden zij op de Maaslijn Nijmegen–Roermond, tussen Arnhem en Winterswijk en tot de elektrificatie in 1987 tussen Zwolle en Emmen. In 1968 reden ze een vrijdagse dienst als exprestrein tussen Groningen en Den Haag SS.

    Gereviseerd
    In 2000 werd besloten 19 treinstellen een levensduurverlenging te geven door de stellen te voorzien van nieuwe bekleding, airco in de cabine en een nieuwe dieselmotor. Uiteindelijk werden 15 stellen gereviseerd en kregen vijf treinstellen ATB-NG. Deze stellen konden ook worden ingezet op geëlektrificeerde baanvakken om daar het materieeltekort op te vangen. Na de afvoer van de DE1 en DE2 reden ze in 1997 en 1998 op het Kamperlijntje in afwachting van de komst van het nieuwe dieselhydraulisch materieel DM’90. Tussen 1999 en 2002 werden vier treinstellen Plan U verhuurd aan Syntus voor de dienst tussen Zutphen en Winterswijk en de spitstreinen tussen Arnhem en Zevenaar. Vanwege materieeltekort huurde  NoordNed zes stellen; de laatste keerde in 2002 terug naar NS.

    Bewaard gebleven
    De gereviseerde treinstellen werden in 2002 ingezet als stoptrein tussen Zwolle en Groningen en later ook tussen Weert en Eindhoven. Vanwege technische problemen met het nieuwe DM’90 materieel werden ze ook wel eens ingezet tussen Zwolle en Kampen. Ondanks de kostbare revisie werden ze al in december 2003 buiten dienst gesteld. Treinstel 114 is bewaard gebleven in het Spoorwegmuseum en in 2009 weer rijvaardig gemaakt. De stellen 113 en 115 zijn overgedragen aan de stichting Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij (HIJSM) en weer rijvaardig gemaakt en in de oorspronkelijke rode kleur geschilderd. In mei 2007 werd ook trein 121 toegevoegd. Alle drie treinstellen werden in februari 2009 zwaar beschadigd door vernielingen door vandalen maar later weer hersteld. De stellen 113 en 121 werden  in april 2010 overgedragen aan de Stichting Historisch Dieselmaterieel en de 115 aan de stichting DE-III. De 113 werd later omgeruild voor een beter exemplaar, treinstel 151.

    Roemenië
    Zes treinstellen werden verkocht aan de maatschappij BRKS in Slowakije en twee stellen werden in mei 2007 naar Slowakije gebracht. De overige bleven in Nederland aangezien de betalingen uitbleven en zijn uiteindelijk in oktober 2009 gedemonteerd. BRKS besloot zich toe te leggen op goederenvervoer met als gevolg dat de twee stellen nooit zijn ingezet in Slowakije en ergens op een industrieterrein zijn opgeslagen. De vier overgebleven treinstellen met het stel 113 zijn verkocht aan Roemenië. Door problemen met een onwillige transporteur heeft de overbrenging vertraging opgelopen.

      Dieselelektrische treinstellen Plan U, DE-3, serie 111 - 152

      Motortype UHB 1616/MGO-175 BSHR Motorvermogen 1000/1050 pk Overbrenging Elektrisch Fabrikaat Werkspoor/Heemaf/Smit Maximum snelheid 125 km/h Gewicht 136 ton Lengte 74,43 m Hoogte 3,76 m In dienst 1960-1963 Uit dienst 2000-2003

      Meer over dit materieel

    Kasper Haar

    Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


     Lees hier verder...

    HanzelijnHome

    Hanzelijn

    Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


    Lees hier verder...

    GAKklein

    Stadsarchief Kampen

    Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


     Lees hier verder...