Keolis Flirt-3

  • 1a. Zwolle 26 mei 2018, Keolis Flirt 7306 uit Kampen onder de week daarvoor geplaatste busbrug (foto Kasper Haar)

    1a. Zwolle 26 mei 2018, Keolis Flirt 7306 uit Kampen onder de week daarvoor geplaatste busbrug (foto Kasper Haar)

    1b. Kampen 10 december 2017, eerste Keolistrein 7301 in Kampen (foto Kasper Haar)

    1b. Kampen 10 december 2017, eerste Keolistrein 7301 in Kampen (foto Kasper Haar)

    1c. Kampen 10 december 2017, stiltecoupé 2e klasse in 7301 (foto Kasper Haar)

    1c. Kampen 10 december 2017, stiltecoupé 2e klasse in 7301 (foto Kasper Haar)

    1d. Kampen 10 december 2017, coupé 2e klasse 7301 (foto Kasper Haar)

    1d. Kampen 10 december 2017, coupé 2e klasse 7301 (foto Kasper Haar)

    1e. Kampen 10 december 2017, vertrek Keolis 7301 naar Zwolle (foto Kasper Haar)

    1e. Kampen 10 december 2017, vertrek Keolis 7301 naar Zwolle (foto Kasper Haar)

    1g. Zwolle 10 december 2017, Keolis 7301 langs perron in Zwolle (foto K. Haar)

    1g. Zwolle 10 december 2017, Keolis 7301 langs perron in Zwolle (foto K. Haar)

    1h. Kampen 10 december 2017, silhouet van  Kampen op Keolis 7301 (foto K. Haar)

    1h. Kampen 10 december 2017, silhouet van Kampen op Keolis 7301 (foto K. Haar)

    1j. Kampen 10 december 2017, silhouet van Zwolle op Keolis 7301 (foto K. Haar)

    1j. Kampen 10 december 2017, silhouet van Zwolle op Keolis 7301 (foto K. Haar)

    1h. Kampen 10 december 2017, Keolis 7301 in een besneeuwd station Kampen (foto K. Haar)

    1h. Kampen 10 december 2017, Keolis 7301 in een besneeuwd station Kampen (foto K. Haar)

    2a. ’s Heerenbroek 18 april 2018, Keolis 7308 + 7303 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

    2a. ’s Heerenbroek 18 april 2018, Keolis 7308 + 7303 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

    3a. Zwolle Veerallee 10 juni 2018: Zwolle Veerallee 10 juni 2018, Keolis 7308 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

    3a. Zwolle Veerallee 10 juni 2018: Zwolle Veerallee 10 juni 2018, Keolis 7308 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

    3b. Zwolle 10 juni 2018, Keolis 7308 op viaduct Frankhuizerallee (foto K. Haar)

    3b. Zwolle 10 juni 2018, Keolis 7308 op viaduct Frankhuizerallee (foto K. Haar)

  • Sinds 10 december 2017 rijden op het Kamperlijntje de splinternieuwe Flirt-3 treinstellen van Keolis Nederland. Toen in 2015 bekend werd dat Syntus de concessie voor de spoorlijnen Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede had gewonnen, was Stadler in Zwitserland de enige fabriek die in beeld kwam om binnen 2,5 jaar treinen te kunnen leveren.

    Aanvankelijk bestelde Syntus 17 treinstellen, maar dit werd op 2 maart 2016 gewijzigd in 16 treinstellen. Maar het aantal bakken bleef gelijk doordat er meer vierdelige treinstellen werden besteld, totaal negen driedelige en zeven vierdelige treinstellen. De Flirts worden gebouwd bij Stadler in Bussang in Zwitserland, maar de ruwbouw van de Flirts komt uit Hongarije vanwege de lagere loonkosten. Flirt is de afkorting van Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug en het treinstel staat bekend om het snelle optrekken, de hoge remkracht en het lage gewicht. Het treinstel kan een maximum snelheid halen van 160 km/h. De aandrijving gebeurt met 1500 V gelijkspanning. Ook andere vervoerders in Nederland, waaronder NS, Arriva en R-Net bestelden Flirts, totaal 151 stuks plus 6 WINK ( hybride) stellen voor Arriva, vanaf 2020 bestemd voor de lijn Leeuwarden –Groningen. Ook in het buitenland, zelf in Texas, rijden grote aantallen Flirts, ook in de dieseluitvoering en als dubbeldekker.

    Derde generatie
    De ontwikkeling van de Flirt gaat terug tot 2004, toen de Stadler meedeed aan een aanbesteding voor de S-Bahn-netwerken van de Zwitserse SBB met als enige concurrent Bombardier die een bestaand concept aanbood. Binnen een periode van slechts twintig maanden wist Stadler het gehele treinstel te ontwikkelen, waarmee het de eerste order voor de Flirt binnenhaalde. Op basis van dit concept is een modulair systeem ontwikkeld waarbij alles mogelijk is. In 2013 werd de Flirt aangepast aan de huidige eisen en kreeg hierbij een ander uiterlijk. Dit was nodig om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving, norm EN 15227, met o.a. een verstevigde en veiliger neus voor de machinisten en kreeg toen de naam Flirt-3 (derde generatie).

    Luxer
    Een groot verschil tussen de Syntus treinstellen en die van de overige Nederlandse vervoerders is dat bij Syntus de treinstellen slechts één deur per bak hebben, met als voordeel meer zitplaatsen maar als nadeel dat het in- en uitstappen langer duurt. Vlak voor de aflevering van de Syntus treinstellen werd bekend dat de treinen gaan rijden onder de naam Keolis Nederland, de Franse moedermaatschappij van Syntus. Provincie Overijssel als opdrachtgever heeft ook inbreng gehad in de opstelling van de stoelen. Keolis was uitgegaan van vis-à-vis opstellingen, maar de stoelen zijn nu hoofdzakelijk in coach-opstelling geplaatst. Ze zijn van een luxer type dan die van de meeste andere vervoerders in Nederland, namelijk licht grijze stoffen stoelen met fraaie, in verschillende kleuren getinte hoofdsteunen (behalve in de siltecoupé, die zijn grijs) met een kleine scheiding tussen de stoelen. NS heeft voor kunstleer gekozen in de wat hardere blauw-paarse kleuren. Als bijzonderheid, geheel nieuw in een Flirt, hebben de Keolis treinen glazen tussenwanden en dito deuren, zonneschermen voor de ramen en verlichtingslijsten bij de toegangsdeuren, bij het opengaan groen en bij het dichtgaan rood.

    De treinen hebben aan één kop cabinedeuren. De driedelige stellen hebben op de zijkanten van de koppen de silhouetten van de steden Kampen en Zwolle en op de vierdelige treinstellen die van Almelo en Hengelo en het natuurgebied Wierdense Veld. Op de toegangsdeuren zijn in witte grote cijfers de eerste en tweede klasse vermeld.

    Investering
    De totale investering bedraagt 125 miljoen euro en is inclusief het onderhoud voor de komende vijftien jaar. Hiervoor werd in Hengelo een nieuwe werkplaats gebouwd naast die van NedTrain. Het materieel is gekocht door banken en Syntus huurt de treinstellen voor een periode van vijftien jaar. Mocht de concessie na vijftien jaar niet verlengd worden aan Syntus, dan is de nieuwe vervoerder verplicht de treinstellen over te nemen. Het lag in de bedoeling met de Flirts tussen Zwolle en Kampen 140 km/h te rijden om een tussenstop bij het nieuwe station Zwolle Stadshagen mogelijk te maken. Maar vlak voor de inzet op 10 december 2017 bleek dat de ondergrond van het vernieuwde Kamperlijntje te onstabiel is om met deze snelheid te kunnen rijden en aanpassing hiervan te duur is, 35 tot 100 miljoen euro, zodat de snelheid beperkt blijft tot 100 km/h.

    Specificaties

    • Motortype: Flirt 3
    • Overbrenging: Elektrisch
    • Maximum snelheid: 160 km/h
    • Dienstsnelheid: 140 km/h
    • Gewicht: 3 bakken: 110,3 ton
; 4 bakken: 131,7 ton
    • Lengte: 3 bakken: 63,20 m; 
4 bakken: 80,70 m
    • Breedte: 2.820 mm
    • Hoogte: 4.120 mm
    • Zitplaatsen: 3 bakken: 171, 
9 klapzittingen; 4 bakken: 235, 9 klapzittingen
    • Staanplaatsen: 3 bakken: 179; 
4 bakken: 228
    • Fabrikaat: Stadler Rail Zwitserland

    In dienst

    10 december 2017

    Kasper Haar

    Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


     Lees hier verder...

    HanzelijnHome

    Hanzelijn

    Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


    Lees hier verder...

    GAKklein

    Stadsarchief Kampen

    Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


     Lees hier verder...