Goederenvervoer: diesellocomotieven

dinsdag, 26 maart 2013

aangepast op maandag, 23 oktober 2017

1.       IJsselmuiden ca. 1950, loc. uit 1700 serie met kistwagons bij Siebrand (coll. J. Bos)

1. IJsselmuiden ca. 1950, loc. uit 1700 serie met kistwagons bij Siebrand (coll. J. Bos)

1a.  Kampen 28 juli 1959, NS 2498, in de kap nog een lichtdoorlatend deel (foto R. Ankersmit)

1a. Kampen 28 juli 1959, NS 2498, in de kap nog een lichtdoorlatend deel (foto R. Ankersmit)

1b. Kampen augustus 1964, NS 2493 op het tweede spoor bij station Kampen (foto Rein van Putten)

1b. Kampen augustus 1964, NS 2493 op het tweede spoor bij station Kampen (foto Rein van Putten)

1c. Kampen 3 februari 1987, NS 2258 rangeert trein 760344 (foto Rein van Putten)

1c. Kampen 3 februari 1987, NS 2258 rangeert trein 760344 (foto Rein van Putten)

1g. Kampen omstreeks 1980 (foto Rob G. van der Pijl)

1g. Kampen omstreeks 1980 (foto Rob G. van der Pijl)

2. Kampen 15 juli 1981, DB 216 151-1 staat met trein 760344 gereed voor vertrek naar Zwolle (foto Rein van Putten)

2. Kampen 15 juli 1981, DB 216 151-1 staat met trein 760344 gereed voor vertrek naar Zwolle (foto Rein van Putten)

2a. Kampen 15 juli 1981, DB 216 151-1 rangeert trein 760343 voor de van Gend & Loosloods (foto Rein van Putten)

2a. Kampen 15 juli 1981, DB 216 151-1 rangeert trein 760343 voor de van Gend & Loosloods (foto Rein van Putten)

2b. Kampen 15 juli 1981,  DB 216 151-1 rangeert met trein 706344 (foto Rein van Putten)

2b. Kampen 15 juli 1981, DB 216 151-1 rangeert met trein 706344 (foto Rein van Putten)

2d. IJsselmuiden 23 april 1982, DB 216 153 7 na botsing bij Veilingweg (foto R. van Putten)

2d. IJsselmuiden 23 april 1982, DB 216 153 7 na botsing bij Veilingweg (foto R. van Putten)

2e. IJsselmuiden 23 april 1982, DB 216 153 7 met restanten melkwagen (foto R. van Putten)

2e. IJsselmuiden 23 april 1982, DB 216 153 7 met restanten melkwagen (foto R. van Putten)

2f. 4 oktober 1982, DB 216 152 heeft goederenwagons naar Kampen vervoerd (foto Rein van Putten)

2f. 4 oktober 1982, DB 216 152 heeft goederenwagons naar Kampen vervoerd (foto Rein van Putten)

2g. Kampen december 1985, NS 2257 nadert Kampen (foto Jan Dul)

2g. Kampen december 1985, NS 2257 nadert Kampen (foto Jan Dul)

3. NS 2506, Kampen 22 december 1986 (foto L.J. Beumer)

3. NS 2506, Kampen 22 december 1986 (foto L.J. Beumer)

3a. Kampen 22 december 1986, NS 2506 met op de achtergrond een onbekende DE-3 (foto L.J. Beumer)

3a. Kampen 22 december 1986, NS 2506 met op de achtergrond een onbekende DE-3 (foto L.J. Beumer)

3b. Kampen 22 december 1986,  NS 2506 op emplacement Kampen (foto L.J. Beumer)

3b. Kampen 22 december 1986, NS 2506 op emplacement Kampen (foto L.J. Beumer)

3c. Kampen 22 december 1986, NS 2506 aan het rangeren in winterse omstandigheden (foto L.J. Beumer)

3c. Kampen 22 december 1986, NS 2506 aan het rangeren in winterse omstandigheden (foto L.J. Beumer)

4. NS 2413, Kampen 29 december 1987 (foto L.J. Beumer)

4. NS 2413, Kampen 29 december 1987 (foto L.J. Beumer)

4a. Kampen 29 december 1987, NS 2413 wordt gekoppeld (foto L.J. Beumer)

4a. Kampen 29 december 1987, NS 2413 wordt gekoppeld (foto L.J. Beumer)

5a. NS 2406 en 2423, Kampen 28 december 1988 (foto L.J. Beumer)

5a. NS 2406 en 2423, Kampen 28 december 1988 (foto L.J. Beumer)

5b. Kampen 28 december 1988, NS 2406 + 2423 aan het werk (foto L.J. Beumer)

5b. Kampen 28 december 1988, NS 2406 + 2423 aan het werk (foto L.J. Beumer)

5e. Kampen, 28 december 1988, vertrekkende NS 2423 + 2406 (foto L.J. Beumer)

5e. Kampen, 28 december 1988, vertrekkende NS 2423 + 2406 (foto L.J. Beumer)

5f. Kampen 30 november 1989, NS 6419 met trein 55636 wacht op vertrek naar Zwolle (foto Rein van Putten)

5f. Kampen 30 november 1989, NS 6419 met trein 55636 wacht op vertrek naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6. NS 6414, Kampen 27 december 1990 (foto L.J. Beumer)

6. NS 6414, Kampen 27 december 1990 (foto L.J. Beumer)

6a. Kampen 28 december 1989, NS 6410 op het hoofdspoor (foto L.J. Beumer)

6a. Kampen 28 december 1989, NS 6410 op het hoofdspoor (foto L.J. Beumer)

6b. Kampen 28 december 1989, NS 6410 aan het werk met rechts de voormalige exportslachterij (foto L.J Beumer)

6b. Kampen 28 december 1989, NS 6410 aan het werk met rechts de voormalige exportslachterij (foto L.J Beumer)

6c. Kampen 28 december 1989, NS 6410 op het tweede spoor bij station Kampen (foto L.J. Beumer)

6c. Kampen 28 december 1989, NS 6410 op het tweede spoor bij station Kampen (foto L.J. Beumer)

6d. IJsselmuiden 28-3-1983, spoorkraan (foto Steven Hopman)

6d. IJsselmuiden 28-3-1983, spoorkraan (foto Steven Hopman)

6h. Westenholte 5 mei 1982, DB 216 156 met trein 760344 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6h. Westenholte 5 mei 1982, DB 216 156 met trein 760344 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6j. Westenholte 3 maart 1983,  DB 216 038 met trein 760344 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6j. Westenholte 3 maart 1983, DB 216 038 met trein 760344 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6k. Westenholte 13 januari 1989, NS 2501 met trein 55636 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

6k. Westenholte 13 januari 1989, NS 2501 met trein 55636 op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

7. NS 2451 en onbekend, Westenholte 23 december 1987 (foto L.J. Beumer)

7. NS 2451 en onbekend, Westenholte 23 december 1987 (foto L.J. Beumer)

7a. Westenholte 24 september 1982, NS 2515  met zes goederenwagons op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

7a. Westenholte 24 september 1982, NS 2515 met zes goederenwagons op weg naar Zwolle (foto Rein van Putten)

7b. NS 2508, Zwolle 18 december 1987 (foto L.J. Beumer)

7b. NS 2508, Zwolle 18 december 1987 (foto L.J. Beumer)

7c. Meettrein CTO met NS 2258 en 2346, Westenholte 8 mei 1988 (foto L.J. Beumer)

7c. Meettrein CTO met NS 2258 en 2346, Westenholte 8 mei 1988 (foto L.J. Beumer)

7c. Westenholte 22 december 1987, NS 2508 met goederentrein op weg naar Zwolle (foto L.J. Beumer)

7c. Westenholte 22 december 1987, NS 2508 met goederentrein op weg naar Zwolle (foto L.J. Beumer)

7d. Westenholte 8 mei 1988, NS 2346 en 2258 met Meettrein CTO (foto L.J. Beumer)

7d. Westenholte 8 mei 1988, NS 2346 en 2258 met Meettrein CTO (foto L.J. Beumer)

8a. Westenholte 25 mei 1990, NS 6435 met een allegaartje achter zich (foto L.J. Beumer)

8a. Westenholte 25 mei 1990, NS 6435 met een allegaartje achter zich (foto L.J. Beumer)

8b. Zwolle 22 november 1985, NS 619 met lege VAM-wagons op weg naar vuilstortdepôt ROVA (foto L.J. Beumer)

8b. Zwolle 22 november 1985, NS 619 met lege VAM-wagons op weg naar vuilstortdepôt ROVA (foto L.J. Beumer)

8c. Zwolle 8 december 1985, NS 617 met geladen VAM-wagens bij overweg Grote Voort (foto L.J. Beumer)

8c. Zwolle 8 december 1985, NS 617 met geladen VAM-wagens bij overweg Grote Voort (foto L.J. Beumer)

9. 29 januari 1991, NS 6437 met goederentrein boven Zwolle IJsselkanaal op weg naar Zwolle (foto L.J. Beumer)

9. 29 januari 1991, NS 6437 met goederentrein boven Zwolle IJsselkanaal op weg naar Zwolle (foto L.J. Beumer)

9a. Zwolle 29 januari 1991, NS 6437  dezelfde trein nu op de spoordijk (foto L.J. Beumer)

9a. Zwolle 29 januari 1991, NS 6437 dezelfde trein nu op de spoordijk (foto L.J. Beumer)

9b. Zwolle Veerallee maart 1985 , NS 2230 (foto Jan Dul)

9b. Zwolle Veerallee maart 1985 , NS 2230 (foto Jan Dul)

Het materieel dat vlak na de oorlog gebruikt werd voor het goederenvervoer naar Kampen bestond naast stoomlocomotieven in eerste instantie uit het Amerikaanse leger afkomstige diesellocomotieven, gekocht in 1946 door de NS uit een Parijse dump, eerst genummerd 601-619, later 2001 – 2018 (de 603 heeft nooit dienst gedaan bij NS).

Elf van deze diesellocs werden afgeleverd in Zwolle, waar ze de helft van de tijd vanwege motorstoringen buiten dienst stonden. Oorzaak was de zware belasting maar vooral vervuiling door zand in de motoren tijdens de oorlogsjaren. Ze werden steeds hersteld en reden dan proefritten naar Kampen. In 1953 en 1954 werden ze van nieuwe motoren voorzien. Ze werden gesloopt tussen 1958 en 1960.

Bruin

In de jaren 1955-1958 kwamen nieuwe dieselelektrische locomotieven in de serie 2201 – 2350 in dienst bij NS. De locomotieven in de serie 2201 – 2300 werden gebouwd door Allan (dezelfde fabrikant die in de jaren 1953 – 1954 de Blauwe Engelen DE-1 en DE-2 had gebouwd) en de 2301 – 2350 werden in Frankrijk gebouwd door de Société des Forges et Ateliers du Creusot, Usines Schneider in Lyon. De elektrische apparatuur, tractiemotoren en generatoren werden wel door  het Nederlandse bedrijf Heemaf uit Hengelo geleverd en Stork leverde 10 dieselmotoren. De rest werd door de Franse firma van dieselmotoren voorzien. Ze werden in eerste instantie in de saaie kleur bruin afgeleverd en vanaf 1971 werden ze in de nieuwe NS-huisstijl geel/grijs geschilderd (sommige bleven tot aan hun sloop bruin). Ze werden in de jaren 1991-1999 of gesloopt of verkocht aan andere binnenlandse en buitenlandse vervoerders. Bij de VSM in Beekbergen kan men nu nog locomotieven uit deze serie, weer in het bruin geschilderd, zien rijden.

Bisschop

Ter vervanging van de stoomlocomotieven kwamen vanaf maart 1954 ook 130 dieselelektrische locomotieven, serie 2400 – 2530, in dienst bij NS, geleverd door de firma Alsthom in het Franse Belfort. Deze locomotieven, waarvan de eerste 22 aanvankelijk in het blauw met rode bufferbalken werden afgeleverd, werden later eveneens in de kleur bruin geschilderd. Ze werden vanaf 1971 ook in de nieuwe NS-huisstijl geel/grijs geschilderd. De 2530 kreeg een afwijkend uiterlijk met een hogere cabine en lagere neuzen zodat de machinist een beter uitzicht had op de spoorbaan en kreeg de bijnaam ‘Bisschop’ vanwege de oorspronkelijke lilakleur (kleur van een bisschopsgewaad). Deze locomotief heeft lang dienst gedaan als sproeitrein voor onkruidverdelging tussen de rails en is sinds 1992 eveneens in het bezit van de VSM, weer geschilderd in de kleur lila.

Ongeval
Deze locomotieven deden  ook nog wel eens dienst in het reizigersvervoer, in de winter gekoppeld aan een verwarmingswagen, maar in deze hoedanigheid nooit naar Kampen. De buitendienststelling vond plaats tussen 1982 en 1991. Een groot aantal locomotieven werden echter verkocht aan binnenlandse en buitenlandse vervoerders, onder andere 50 stuks in 1990 aan het Franse SNCF om in Frankrijk dienst te doen bij de aanleg van de nieuwe hogesnelheidslijnen.
Vanwege een tekort aan locomotieven door toenemend goederenvervoer huurde NS vanaf 1979 tot 1984 Duitse locomotieven van DB in de serie 216. Deze rode locomotieven deden regelmatig dienst op het Kamperlijntje. Op 22 april 1982 was de DB-loc 216 153-7 betrokken bij een ernstig ongeval door de botsing met een melkwagen ter hoogte van de Veilingweg en kwam daarbij dwars op de rails te staan.

Cargo rood

Ter vervanging van de oude diesellocomotieven in de serie 2400, werd vanaf  april 1988 tot mei 1994 een nieuwe serie dieselelektrische locomotieven afgeleverd in de serie 6401 – 6520. Deze serie had de NS al in 1984 willen bestellen, maar vanwege bezuinigingen wilde de toenmalige staatssecretaris dat NS de oude diesellocomotieven een opknapbeurt zou geven of buitenlandse locomotieven zou huren, maar ging uiteindelijk toch overstag en in 1985 werd de order van 200 miljoen geplaatst bij de Zwitsers/Duitse combinatie BBC/Krupp/MaK/MTU. Deze serie diesellocomotieven was regelmatig op het Kamperlijntje te zien en deed daar dienst tot het einde van het goederenvervoer in 1997. Ze waren eerst ook geel/grijs geschilderd maar vanaf de 6511in NS-Cargo rood, later ook toegepast bij de overige locomotieven.

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...