Woeste Willem

  • 1. Woeste Willem

    1. Woeste Willem

    2. Aankomst kinderen uit vakantiekolonie Egmond aan Zee, omstreeks 1910

    2. Aankomst kinderen uit vakantiekolonie Egmond aan Zee, omstreeks 1910

    3. Aankomst stoomtrein uit Zwolle

    3. Aankomst stoomtrein uit Zwolle

    4. Nieuwe station Kampen in 1912 met aankomst van trein uit Zwolle

    4. Nieuwe station Kampen in 1912 met aankomst van trein uit Zwolle

    4a. Kampen 24 maart 1893, NCS-loc 32 is vanwege een defecte rem van de Spoorkade gereden

    4a. Kampen 24 maart 1893, NCS-loc 32 is vanwege een defecte rem van de Spoorkade gereden

    5. Woeste Willem VSM 23071 station Kampen 30 juni 1995

    5. Woeste Willem VSM 23071 station Kampen 30 juni 1995

    6. Woeste Willem van de VSM

    6. Woeste Willem van de VSM

  • Toen de lijn Utrecht-Zwolle in 1863 in gebruik genomen werd, had de NCS de beschikking over twaalf stoomlocomotieven. Het waren zogenoemde 1B-locomotieven met een losse tender, gebouwd door Neilson & Co te Glasgow. De locomotieven droegen de namen: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Nijkerk, Harderwijk, Elburg, Hattem, Zwolle, Kampen, IJssel en Vecht. Een machinistenhuis was nog niet aangebracht. Door de Kampenaren werd de stoomtrein Woeste Willem genoemd.

    Toen in 1892 Kampen 17 lokaaltreinen per dag in beide richtingen kreeg, werden voor deze lijn de beste vier gekozen uit zeven stuks die aan een grote herstellingsbeurt toe waren. Deze locomotieven werden verbouwd tot tenderlocomotieven, dat wil zeggen de losse tender verdween en de locomotief kreeg bakken naast de ketel voor de opslag van steenkolen en water. Ook werden ze voorzien van de zogenoemde Westinghouserem. Drie locomotieven, de nummers 5, 8 en 12 werden reeds in 1892/93 gesloopt. Alle overige machines werden vernummerd in 31-39 waarvan de eerste vier voor de dienst naar Kampen bestemd waren. De locomotieven werden in de NS-periode in de serie 7200 genummerd als 7201-7209. Dat ze degelijk gebouwd blijkt wel uit hun uitdienstneming en sloop in de periode 1928-1935. De locomotief nr. 10 KAMPEN, later vernummerd in 36 en NS 7208, werd in 1934 gesloopt.

    De NCS kocht meer en ook grotere locomotieven, onder andere de NCS 13-15 en 16-20 (NS 5601-5605), bestemd voor sneltreindiensten. In de NS-tijd hebben ook stoomlocomotieven uit andere series, waaronder de NS 3700- en 7400-serie, dienst gedaan op het Kamperlijntje. In de begintijd had men twee-assige rijtuigen; later kwamen de vier-assige rijtuigen en aan het eind van de 19e eeuw kwamen de rijtuigen met doorlopende gangpaden. Op 22 januari 1951 reed de laatste stoomtrein naar Kampen, voor het vervoer van militairen

      NCS 1-12

      Serie NCS 1-12 Motortype 6,2 m2 (verwarmd oppervlak vuurkist) Aantal motoren 2 cilinders Motorvermogen 6,3 kg/cm2 (maximum stoomspanning) Overbrenging Stoom Fabrikaat Neilson & Co Glasgow Gewicht 29 ton (locomotief), 18 ton (tender) Lengte 12,79 m In dienst 1863 Uit dienst 1892/93 (3 stuks)

      Meer over dit materieel

      7200 serie

      Serie 7200 serie Motortype 7 m2 (verwarmd oppervlak vuurkist) Aantal motoren 2 cilinders Motorvermogen 9,3/10,3 kg/cm2 (maximum stoomspanning) Overbrenging Stoom Fabrikaat Neilson& Co Glasgow Gewicht 39,6 ton (locomotief) Lengte 8,79 m In dienst 1863 Uit dienst 1928-1935

      Meer over dit materieel

    Kasper Haar

    Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


     Lees hier verder...

    HanzelijnHome

    Hanzelijn

    Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


    Lees hier verder...

    GAKklein

    Stadsarchief Kampen

    Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


     Lees hier verder...