Bouw station Stadshagen

maandag, 06 februari 2017

aangepast op maandag, 24 april 2017

2a. Zwolle 18 januari 2017, bord met afbeelding toekomstig station Zwolle Stadshagen

2a. Zwolle 18 januari 2017, bord met afbeelding toekomstig station Zwolle Stadshagen

2b. Zwolle 18 januari 2017, inrichting bouwplaats door BAM en Van Boekel Zeeland

2b. Zwolle 18 januari 2017, inrichting bouwplaats door BAM en Van Boekel Zeeland

2d. Zwolle 18 januari 2017, plaats toekomstig station Zwolle Stadshagen met links Rozentunnel

2d. Zwolle 18 januari 2017, plaats toekomstig station Zwolle Stadshagen met links Rozentunnel

3a. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3a. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3b. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3b. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3c. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3c. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3d. Perron toekomstig station Zwolle Stadshagen (Buro MA.AN)

3d. Perron toekomstig station Zwolle Stadshagen (Buro MA.AN)

3e. Zwolle 23 maart 2017, de bouwplaats breidt zich uit (foto Kasper Haar)

3e. Zwolle 23 maart 2017, de bouwplaats breidt zich uit (foto Kasper Haar)

3g. Zwolle 10-3-2017, de damwanden zijn geslagen, NS 3448 passeert (foto Kasper Haar)

3g. Zwolle 10-3-2017, de damwanden zijn geslagen, NS 3448 passeert (foto Kasper Haar)

3h. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het toekomstige viaduct staat al onder water (foto Kasper Haar)

3h. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het toekomstige viaduct staat al onder water (foto Kasper Haar)

3j. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het nieuw viaduct (foto Kasper Haar)

3j. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het nieuw viaduct (foto Kasper Haar)

3k. Zwolle 21 april 2017, NS 3429 passeert het bouwterrein (foto Kasper Haar)

3k. Zwolle 21 april 2017, NS 3429 passeert het bouwterrein (foto Kasper Haar)

Op donderdag 12 januari 2017 is de eerste stap gezet voor de vernieuwing van het Kamperlijntje. In een tent op het terrein bij de Rozentunnel kwamen alle betrokkenen bijeen om de komst van station Zwolle Stadshagen te bekrachtigen. Volgens gedeputeerde Bert Boerman is de Kamperlijn: “De kortste en best presterende lijn van Nederland. De lijn wordt geëlektrificeerd en dat past in het streven van de provincie Overijssel naar duurzaamheid. Efficiency vinden wij ook belangrijk. Met een extra station kunnen reizigers straks toch in dezelfde reistijd van Zwolle naar Kampen en vice versa.”

De Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen feliciteerde zijn Zwolse collega Flip van As met de komst van het tweede station, maar merkte hierbij fijntjes op dat  Kampen al twee stations heeft. “De Kamperlijn is de navelstreng tussen Kampen en Zwolle, waarbij je kan discussiëren wie de moeder en wie de dochter is”, aldus Veldhoen waarop Jan Mulder, Regiodirecteur van ProRail opmerkte: "Zwolle is wel de stad waarbij de dienstregeling begint.” Hij voegde daaraan toe dat het niet bij een station blijft, maar dat de lijn een grote onderhoudsbeurt krijgt waarbij zowel het spoor als materieel vernieuwd wordt.

Station Zwolle Stadshagen wordt station 408. Het wordt een volledig station met een overdekt perron en bijbehorende  voorzieningen. Tijdens de werkzaamheden aan het spoor wordt tevens de spoorbrug over de Blaloweg verhoogd. Nu zitten regelmatig te hoog beladen vrachtwagens klem onder de brug of rijden de hoogtebalk vlak voor de spoorbrug eraf. Kosten van deze ophoging worden geraamd op € 350.000. De openingshandeling door de bestuurders bestond uit het onthullen van een bouwbord met daarop een afbeelding van het toekomstige station Stadshagen.

Het Kamperlijntje zal van 5 juni tot 28 augustus buiten dienst zijn en vervangend vervoer wordt geregeld. Dit komt de gemeente Kampen slecht uit in verband met de internationale Hanzedagen die van 15 – 18 juni in Kampen gehouden worden, waarbij tienduizenden mensen die per openbaar vervoer komen, worden verwacht. Naar een oplossing wordt gezocht, mogelijk via de Hanzelijn met aansluitend busvervoer.

Onder winterse omstandigheden zijn op maandag 17 januari BAM Infra Rail en Van Boekel Zeeland begonnen met de inrichting van een afgesloten bouwplaats rond het nieuwe station. In het weekend van 10 en 11 december 2017 moet het station in gebruik genomen kunnen worden en rijden de nieuwe Syntus treinen over de hagelnieuwe en geëlektrificeerde spoorlijn. Het station aan de noordkant moet dan helemaal klaar zijn. De zuidkant is het halve jaar daarna alleen bereikbaar voor voet- en fietsverkeer en bereikbaar via de bestaande Rozentunnel. De nieuwe weg en tunnel voor gemotoriseerd verkeer in het verlengde van de Belvédèrelaan wordt pas op 1 maart 2018 opgeleverd. De verdere afwerking (asfaltering, verlichting enz.) duurt dan nog eens drie maanden, zodat het geheel rond de zomer 2018 pas af is en dit vormt het sluitstuk van het project.

Het intrillen van de damwanden voor de nieuwe tunnel duren van maandag 6 tot en met vrijdag 17 februari en kan overlast  voor omwonenden veroorzaken. De voorlopige weg die nu naar de bouwplaats leidt, wordt te zijner tijd definitief en aangesloten op de Hasselterweg. Over het aantal aan te leggen parkeerplaatsen wordt nog een besluit genomen door de Zwolse gemeenteraad. Er wordt rekening gehouden met de forenzen en scholieren uit het achterland die treinhalte gebruiken als P+R richting stadscentrum of Kampen. De totale kosten inclusief ombouw stations, aanleg wegen en bouw station Zwolle Stadshagen worden geraamd op 26 miljoen Euro.

Om tegenvallers voor te zijn, hebben de gemeentes Zwolle en Kampen besloten samen een miljoen euro te reserveren voor de ombouw van het Kamperlijntje. Beide gemeenten zijn verantwoordelijk voor haar eigen onderdeel van de ombouw en elektrificatie zoals Zwolle voor de bouw van station Zwolle Stadshagen en Kampen voor de aanpassing van het bestaande station. Indien nodig wordt het extra geld in Kampen gebruikt voor grondsanering van vervuilde grond. Kampen reserveert € 285.000,- en Zwolle ca. € 700.000,-.

Station Stadshagen moet rust uitstralen
Buiten het station straks een drukte van bussen, auto’s en fietsen, maar het station zelf moet rust uitstralen en een oase van rust en eenvoud uitstralen. Met veel hout en vooral niet het schreeuwerige geel en rood waar de NS-stations om bekend staan. Dit blijkt uit het definitieve ontwerp van architect Martijn Boelhouwers van buro MA.AN. Bij de welstandscommissie kreeg hij er louter lof voor. De in- en uitstappers kunnen straks een bescheiden stationsomgeving verwachten, met twee overkappingen voor wachtende passagiers. Architect Boelhouwers heeft gekozen voor een ‘zwevend dak’ met een houten plafond voor een warme en duurzame uitstraling. Houten banken maken het plaatje af. Bij het station komt een parkeerplaats voor auto’s en rond het station komen op vier plekken fietsenstallingen. De nieuwe spoorweghalte komt bovenop het Rozenpad –  het fietstunneltje tussen Stadshagen en Westenholte. Ernaast komt de nog te bouwen Belvédèretunnel, een extra wijkontsluiting voor verkeer van en naar Stadshagen. Door een slimme inrichting zal het asfalt niet ‘dominant’ worden.

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...