Stations langs het lijntje

maandag, 13 februari 2012

aangepast op maandag, 05 december 2016

1. Kampen ca. 1900, NCS-station 1865-1911

1. Kampen ca. 1900, NCS-station 1865-1911

1a. Nieuwe Station Kampen 1913

1a. Nieuwe Station Kampen 1913

2. Station Zwolle 1915

2. Station Zwolle 1915

3. Halte Mastenbroek met goederenspoor, 1959 (foto R. Ankersmit)

3. Halte Mastenbroek met goederenspoor, 1959 (foto R. Ankersmit)

4. Halte Veerallee 1964 (foto R. Ankersmit)

4. Halte Veerallee 1964 (foto R. Ankersmit)

Het Kamperlijntje is de benaming van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Tien minuten en dertien kilometer lang is het traject door één van de oudste landschappen van Nederland, de Mastenbroeker polder. Een lijn van staal dwars door het landschap, maar ook een lijn met veel gevoel en emotie.

Aanvankelijk, bij de vorming van het Nederlandse spoorwegennet in de jaren ’60 van de negentiende eeuw, was het lijntje onderdeel van de grote verbinding Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. Rond 1900 werd het een zijtak van de doorgaande verbinding Utrecht-Leeuwarden. Na de Tweede Wereldoorlog vond een verdere opsplitsing plaats toen de grote lijn naar en van Zwolle werd geëlektrificeerd en het Kamperlijntje dieseltractie kreeg. Sindsdien is het de kortste treindienst van Nederland.
 
De toekomst
De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’.
Aanvankelijk, bij de vorming van het Nederlandse spoorwegennet in de jaren ’60 van de negentiende eeuw, was het lijntje onderdeel van de grote verbinding Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. Rond 1900 werd het een zijtak van de doorgaande verbinding Utrecht-Leeuwarden. Na de Tweede Wereldoorlog vond een verdere opsplitsing plaats toen de grote lijn naar en van Zwolle werd geëlektrificeerd en het Kamperlijntje dieseltractie kreeg. Sindsdien is het de kortste treindienst van Nederland.
 
De toekomst
De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’.
Aanvankelijk, bij de vorming van het Nederlandse spoorwegennet in de jaren ’60 van de negentiende eeuw, was het lijntje onderdeel van de grote verbinding Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. Rond 1900 werd het een zijtak van de doorgaande verbinding Utrecht-Leeuwarden. Na de Tweede Wereldoorlog vond een verdere opsplitsing plaats toen de grote lijn naar en van Zwolle werd geëlektrificeerd en het Kamperlijntje dieseltractie kreeg. Sindsdien is het de kortste treindienst van Nederland.
 
De toekomst
De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’.
 De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’. De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’.
De toekomst is nog niet helemaal duidelijk. Door het vertrek van onderwijsinstellingen uit Kampen wordt de lijn minder gebruikt, maar een nieuwe halteplaats in de Zwolse wijk Stadshagen zou het gebruik weer kunnen stimuleren, wellicht in de vorm van ‘lightrail’.

Digitale Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meld u dan nu aan voor de NIEUWSBRIEF.

Recent gewijzigde artikelen

Elektrificatie en vernieuwing spoor

Dé glossy 'Het Kamperlijntje'

Bouw station Stadshagen

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...