Station Kampen na de oorlog (1945-heden)

dinsdag, 22 januari 2013

aangepast op vrijdag, 21 april 2017

6. Voormalig rijwielstalling, omstreeks jaren 70

6. Voormalig rijwielstalling, omstreeks jaren 70

6a. Kampen, tot 1982 lag het busstation voor VAD en Flevodienst tegenover het station naast de oude bewaakte fietsenstalling

6a. Kampen, tot 1982 lag het busstation voor VAD en Flevodienst tegenover het station naast de oude bewaakte fietsenstalling

6b. Kampen 17 maart 1973: parkeerplaatsen naast het bussstation (foto J.G.C. van de Meene)

6b. Kampen 17 maart 1973: parkeerplaatsen naast het bussstation (foto J.G.C. van de Meene)

6c. Kampen april 1962, ophoging perron (foto Kees Schilder)

6c. Kampen april 1962, ophoging perron (foto Kees Schilder)

6d. Kampen februari 1969, verbouwing plaatskaartenkantoor (foto Kees Schilder)

6d. Kampen februari 1969, verbouwing plaatskaartenkantoor (foto Kees Schilder)

6e. Kampen mei 1969,  plaatskaartenkantoor na  verbouwing (foto Kees Schilder)

6e. Kampen mei 1969, plaatskaartenkantoor na verbouwing (foto Kees Schilder)

6g. Kampen jaren zestig, fietsenoverlast op het stationsplein (foto Kees Schilder)

6g. Kampen jaren zestig, fietsenoverlast op het stationsplein (foto Kees Schilder)

7. Afstandsaanduiding Utrecht-Kampen

7. Afstandsaanduiding Utrecht-Kampen

7a. Kampen november 1980, bediening sein- en wisselstelsel in station (foto Feite de Haan)

7a. Kampen november 1980, bediening sein- en wisselstelsel in station (foto Feite de Haan)

7b. Kampen, oude seinstelsel met seinpalen B1 en B2 bij station Kampen (foto Kees Schilder)

7b. Kampen, oude seinstelsel met seinpalen B1 en B2 bij station Kampen (foto Kees Schilder)

7e. Kampen, sein goederenspoor naar hoofdspoor, op achtergrond inrijbordes (foto Kees Schilder)

7e. Kampen, sein goederenspoor naar hoofdspoor, op achtergrond inrijbordes (foto Kees Schilder)

7h. Kampen 20 september 1975, inrijbordes  met in de verte een naderende DE-2 (foto J.G.C. van de Meene)

7h. Kampen 20 september 1975, inrijbordes met in de verte een naderende DE-2 (foto J.G.C. van de Meene)

7j. Kampen 27 juli 1964, hoofdspoor met rechts de in de jaren vijftig aangelegde goederensporen, gezien vanaf inrijbordes (foto R. Ankersmit)

7j. Kampen 27 juli 1964, hoofdspoor met rechts de in de jaren vijftig aangelegde goederensporen, gezien vanaf inrijbordes (foto R. Ankersmit)

7k. Kampen 25 juli 1964, overzicht goederenemplacement vanaf inrijbordes (foto R. Ankersmit)

7k. Kampen 25 juli 1964, overzicht goederenemplacement vanaf inrijbordes (foto R. Ankersmit)

7l. Kampen 25 juli 1964, emplacement gezien vanaf goederenloods (foto R. Ankersmit)

7l. Kampen 25 juli 1964, emplacement gezien vanaf goederenloods (foto R. Ankersmit)

8. Kampen anno 2013 busstation hier lag eens het Kikkergat

8. Kampen anno 2013 busstation hier lag eens het Kikkergat

8b. Kampen september 2013, station Kampen koestert zich in de avondzon op een mooie nazomerse dag

8b. Kampen september 2013, station Kampen koestert zich in de avondzon op een mooie nazomerse dag

8c. Kampen, september 2013,  het station gezien vanaf de Stadsbrug

8c. Kampen, september 2013, het station gezien vanaf de Stadsbrug

8d. Kampen 19 april 2014, station Kampen tijdens Sail Kampen met treinstellen 3448 en 3449

8d. Kampen 19 april 2014, station Kampen tijdens Sail Kampen met treinstellen 3448 en 3449

9. Kampen juli 2013, restant van de Exportslachterij Firma Van Zanten en Veldkamp uit 1915

9. Kampen juli 2013, restant van de Exportslachterij Firma Van Zanten en Veldkamp uit 1915

9a. Kampen 10 september 2016, plek voormalige Buitensocieteit (Buitenwacht)

9a. Kampen 10 september 2016, plek voormalige Buitensocieteit (Buitenwacht)

9b. Kampen 10 september 2016, stationsplein gezien uit voormalige stationschefwoning

9b. Kampen 10 september 2016, stationsplein gezien uit voormalige stationschefwoning

10a. Station Kampen zoals het na de elektrificatie en aanpassing eruit zal zien (bron ProRail)

10a. Station Kampen zoals het na de elektrificatie en aanpassing eruit zal zien (bron ProRail)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de kap van ‘Perron 2’ behoorlijk beschadigd geraakt door kogels en aangezien deze kap ook verplaatst moest worden in verband met de verbreding van Zwolseweg, besloot men in september 1949 deze kap te slopen. Aangezien Urk inmiddels via de weg bereikbaar was geworden, werd in oktober 1950 ook de spoorsteiger afgebroken.

De Mastenbroekerschutsluis werd in 1939 veranderd in een inlaatsluis en in 1949 werd de sluis helemaal afgesloten en werd er een duiker gemaakt. In 1982 bij de reconstructie van het stationsplein verdween het Kikkergat onder het zand en is hier nu het busstation gevestigd.

Loods
Sinds de invoering van dieseltreinen na de oorlog, werd het tweede perron alleen nog maar gebruikt voor militair vervoer, waaraan in 1973 ook een eind kwam toen praktisch alle militairen uit Kampen verdwenen. Sinds januari 1983 wordt de goederenloods in het station gebruikt als bewaakte fietsenstalling. In de jaren zestig en tachtig in de vorige eeuw werd het station meerdere malen verbouwd en gemoderniseerd, maar het gebouw zelf heeft uiterlijk nauwelijks wijzigingen ondergaan. De voormalige Van Gend & Loosloods werd in 1990 gesloopt. De stationshal is sinds maart 1999 gesloten en nog steeds wordt naar een passende (horeca?)bestemming gezocht. In de voormalige restauratie is nu een kiosk annex winkel gevestigd.

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...