Wadloper (DH-1)

1. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000

1. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000

2. DH 3101+ 3103 + 3102 bij station Kampen, 17 maart 2002

2. DH 3101+ 3103 + 3102 bij station Kampen, 17 maart 2002

3. DH 3103 + 3101, 6 april 2002

3. DH 3103 + 3101, 6 april 2002

3a. Kampen, DH 3102 + 3101 rijden station Kampen binnen

3a. Kampen, DH 3102 + 3101 rijden station Kampen binnen

3b. Kampen, DH 3101 + 3102 staan gereed voor vertrek richting Zwolle

3b. Kampen, DH 3101 + 3102 staan gereed voor vertrek richting Zwolle

3c. Kampen mei 2000, Wadloper 3207 (foto Frank van der Moolen)

3c. Kampen mei 2000, Wadloper 3207 (foto Frank van der Moolen)

4. DH 3207 in barre omstandigheden, 3 februari 2001

4. DH 3207 in barre omstandigheden, 3 februari 2001

5. Zwolle mei 2000, links Wadloper DH 3207 gereed voor vertrek naar Kampen, rechts als reserve DH 3102 + 3103  (foto Frank van der Moolen).

5. Zwolle mei 2000, links Wadloper DH 3207 gereed voor vertrek naar Kampen, rechts als reserve DH 3102 + 3103 (foto Frank van der Moolen).

  • 1. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000
  • 2. DH 3101+ 3103 + 3102 bij station Kampen, 17 maart 2002
  • 3. DH 3103 + 3101, 6 april 2002
  • 3a. Kampen, DH 3102 + 3101 rijden station Kampen binnen
  • 3b. Kampen, DH 3101 + 3102 staan gereed voor vertrek richting Zwolle
  • 3c. Kampen mei 2000, Wadloper 3207 (foto Frank van der Moolen)
  • 4. DH 3207 in barre omstandigheden, 3 februari 2001
  • 5. Zwolle mei 2000, links Wadloper DH 3207 gereed voor vertrek naar Kampen, rechts als reserve DH 3102 + 3103  (foto Frank van der Moolen).
  • 1. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000

  • 2. DH 3101+ 3103 + 3102 bij station Kampen, 17 maart 2002

  • 3. DH 3103 + 3101, 6 april 2002

  • 3a. Kampen, DH 3102 + 3101 rijden station Kampen binnen

  • 3b. Kampen, DH 3101 + 3102 staan gereed voor vertrek richting Zwolle

  • 3c. Kampen mei 2000, Wadloper 3207 (foto Frank van der Moolen)

  • 4. DH 3207 in barre omstandigheden, 3 februari 2001

  • 5. Zwolle mei 2000, links Wadloper DH 3207 gereed voor vertrek naar Kampen, rechts als reserve DH 3102 + 3103 (foto Frank van der Moolen).

  • 1. DH 3101 + 3102 + 3209 op weg naar Zwolle, 29 mei 2000
  • 2. DH 3101+ 3103 + 3102 bij station Kampen, 17 maart 2002
  • 3. DH 3103 + 3101, 6 april 2002
  • 3a. Kampen, DH 3102 + 3101 rijden station Kampen binnen
  • 3b. Kampen, DH 3101 + 3102 staan gereed voor vertrek richting Zwolle
  • 3c. Kampen mei 2000, Wadloper 3207 (foto Frank van der Moolen)
  • 4. DH 3207 in barre omstandigheden, 3 februari 2001
  • 5. Zwolle mei 2000, links Wadloper DH 3207 gereed voor vertrek naar Kampen, rechts als reserve DH 3102 + 3103  (foto Frank van der Moolen).

Begin jaren zeventig van de vorige eeuw werd er nagedacht over de opvolging van DE-1 en 2 (Blauwe Engelen). Er waren plannen om de noordelijke diesellijnen te sluiten, maar in het najaar van 1978 besloot de minister toch tot handhaving van 6 noordelijke spoorlijnen en in maart 1979 kreeg de NS groen licht om nieuw materieel te bestellen.

Belangrijk uitgangspunt was dat het materieel niet helemaal nieuw ontworpen zou moeten worden omdat de prijs daarmee te hoog zou worden. Gezocht werd bij de Duitse Waggonfabrik Uerdingen A.G. en daar vond men een ontwerp dat zonder veel aanpassingen door NS kon worden overgenomen. Het Dieselhydraulisch (DH) materieel werd in het noorden de opvolger van het DE- 1 en 2 materieel. Het nieuwe materieel moest vanwege kostenbesparing geschikt zijn voor eenmansbediening waarbij de machinist in de rustige uren de kaartverkoop kon overnemen van een kaartverkoper. Om de kaartverkoop simpel te houden verviel de 1e klasse.

Friese lijnen
Besloten werd tot de bouw van 19 motorrijtuigen en 31 tweewagenstellen. Het eerste tweewagenstel DH 3201 werd op 20 augustus 1981 afgeleverd en op 22 november 1981 in dienst gesteld op het baanvak Groningen–Delfzijl. In 1981 en 1982 vervingen zij in Groningen de complete dienst van de Blauwe Engelen. Het DH-1 materieel werd op 13 januari 1983 in dienst genomen. In 1983/84 werden de Wadlopers ook ingezet op de Friese lijnen.

SRV-wagen
Het materieel kon ook later gekoppeld worden aan het nieuwe DM’90 materieel (de Buffel). Vanwege het hoekige uiterlijk kregen ze in de volksmond al gauw de bijnaam SRV-wagen maar NS vond dat een wat minderwaardige benaming voor een openbaar vervoermiddel en schreef een prijsvraag uit en in 1983 werd uit 48.000 stemmen de naam Wadloper gekozen.

DH-2
In 1995 werd besloten het DH materieel te moderniseren. Deze vond plaats in 1996/1997 en hierbij kregen de Wadlopers nieuw interieur en de de koppen kregen een baanschuiver (vanwege een aanrijding met koeien) waardoor ze een wat stoerder uiterlijk kregen. Ook werd ATB-NG ingebouwd. Nadat de noordelijke lijnen op 30 mei 1999 in handen kwamen van Arriva-dochter NoordNed en deze voor de exploitatie minder materieel nodig had, kwam een aantal Wadlopers beschikbaar voor inzet op andere spoorlijnen en kregen ze de bestemming de spoorlijn Zwolle-Kampen. Hier was nog niet voldoende DM’90  beschikbaar en Plan U (DE3) werd  afgevoerd om te worden gesloopt. De Kamperlijn was inmiddels voorzien van ATB-NG met assentellers in verband met de komst van het nieuwe DM’90 materieel en de Wadlopers, die hiermee ook uitgerust waren, konden dus ook rijden op de Kamperlijn.

Materieeltekort
Vanaf 28 mei 2000 tot april 2002 hebben de Wadlopers dienst gedaan tussen Zwolle en Kampen; de treinstellen 3207–3210 en de motorrijtuigen 3101–3103 werden hiervoor beschikbaar gesteld. De treinstellen werden echter in de zomer van 2000 alweer teruggestuurd naar het noorden vanwege materieeltekort bij NoordNed. De drie motorrijtuigen reden meestal aan elkaar gekoppeld op het Kamperlijntje, maar ook wel eens  gekoppeld aan een DM’90, een combinatie die er wat vreemd uitzag. Toen er voldoende DM’90 materieel beschikbaar was voor het Kamperlijntje, werden de drie motorrijtuigen opzij gezet in Zwolle. Op 10 december 2005 liep de concessie van NoordNed af en werd deze vervolgens gegund aan Arriva met onder andere de voorwaarde de aanschaf van nieuw materieel. Arriva bestelde 43 Spurts en het gevolg was dat de Wadlopers tussen 2005 en juli 2007 het noorden verlieten.

Maashoppers
Het Franse vervoerbedrijf Veolia nam op 10 december 2006 het vervoer van NS op de Maaslijn over (Nijmegen–Venlo–Roermond) en zocht in afwachting van nieuw besteld materieel zolang vervangend materieel. Men probeerde eerst het nieuwe DM’90 materieel van NSR te huren maar dat ging niet door vanwege de minimale leasetermijn van 10 jaar. Deze termijn gold niet voor de oude Wadlopers en die wel geschikt waren voor de Maaslijn door het bezit van ATB-NG. Ze werden op deze lijn  Maashoppers genoemd. Vanaf 2007 tot februari 2008 hebben ze op de Maaslijn dienst gedaan. De dienstregeling kon hier met de tragere Wadlopers niet gehaald worden en ook had men met veel uitval te maken door defecten.

Veenexpress
De motorvoertuigen DH 3101 en 3102 werden van oktober 2002 tot mei 2007 door Connexxion ingezet op de lijn Almelo–Mariënberg en kregen daar de naam Veenexpress. Ze werden vervangen door het lightrailmaterieel van Syntus, type Lint. Op 28 januari 2008 werd de inzet van de Wadlopers beëindigd, waarna ze werden opgeslagen voor mogelijke verkoop. Dit lukte in 2009 toen zes treinstellen werden verkocht aan Polen en vier aan Tsjechië. Ze werden daar opgeknapt en voorzien van een andere beschildering. In 2011 volgde de verkoop van 10 DH-stellen aan Argentinië en deze rijden daar nu sinds augustus 2011 in een blauw/witte kleurstelling tussen Buenos Aires (Argentinië) en Paso de los Toros in Uruguay. Eind 2011 zijn  nog 13 tweewagenstellen verkocht aan TFC in Roemenië.

    DH-2 3201 – 3231

    Serie DH-2 3201 - 3231 Motortype Cummins NT 855 R4 6 cilinder Aantal motoren 2 Motorvermogen 2 x 288 pk Overbrenging Hydraulisch Fabrikaat Düwag/Cummins/Voth/SIG Maximum snelheid 100 km/h Gewicht 70 ton Lengte 43,45 m Breedte 2,856 m Hoogte 3,658 m Zitplaatsen 140 (2e klas), 10 klapstoeltjes In dienst 1981 Uit dienst 2008 (NSR)

    Meer over dit materieel

    DH-1 3101 - 3119

    Motortype Cummins NT 855 R4 Aantal motoren 1 Motorvermogen 288 pk Overbrenging Hydraulisch Fabrikaat Düwag/Cummins/Voith/SIG Maximum snelheid 100 km/h Gewicht 36 ton Lengte 22,31 m Breedte 2,856 m Hoogte 3,658 m Zitplaatsen 56 (2e klas), 8 klapstoeltjes In dienst 1983 Uit dienst 2008

    Meer over dit materieel

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...